Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania
HOTARARE
pentru aprobarea Indrumarului de evaluare – Evaluarea bunurilor culturale mobile
Avand in vedere prevederile art. 3 din Hotararea Consiliul director nr. 8/2015,
In temeiul art. 5 alin. (2) si al art. 8 alin. (8) lit. j) din Ordonanja Guvemului nr. 24/2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 99/2013, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul director al Asociatiei Naponale a Evaluatorilor Autorizap din Romania adopta prezenta hotarare.
Art. 1. – Se aproba indrumarul de evaluare – Evaluarea bunurilor culturale mobile, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. – Prezenta hotarare se publica in Buletinul informativ si pe pagina web a Asociatiei si intra in vigoare la data publicarii.
INDRUMAR DE EVALUARE
Evaluarea bunurilor culturale mobile
Continut | Paragrafe |
Introducere | 1-6 |
Definitii | 7 |
Stabilirea termenilor de referinta ai evaluarii | 8-12 |
Culegerea si analiza datelor | 13-22 |
Aplicarea abordarilor in evaluare | 23-48 |
Analiza rezultatelor si concluzia asupra valorii | 48-53 |
Raportare | 54-55 |
Introducere
4.1. bunuri arheologice si istorico-documentare, precum:
1 Cand este cazul, in evaluare pot fi cooptati si specialisti.
4.2. bunuri cu semnificatie artistica, precum:
4.3. bunuri cu semnificatie etnografica, precum:
4.4. bunuri de importanta stiintifica, precum:
4.5. bunuri de importanta tehnica, precum:
Definitii
Bunuri culturale clasate – Bunurile culturale care, In urma procedurii de clasare, au fost Inscrise In categoriile “Fond” sau “Tezaur” ale Patrimoniului Cultural National Mobil.
Bunuri culturale comune – Bunurile culturale care, fie nu Indeplinesc conditiile pentru a fi susceptibile pentru clasare sau care In urma procedurii de clasare, nu au fost Inscrise In categoriile “Fond” sau “Tezaur” ale Patrimoniului Cultural National Mobil.
Fondul Patrimoniului Cultural National Mobil (Fond) – Categorie juridica a Patrimoniului Cultural National Mobil, alcatuita din bunuri culturale de valoare deosebita.
Tezaurul Patrimoniului Cultural National Mobil (Tezaur) – Categorie juridica a Patrimoniului Cultural National Mobil, alcatuita din bunuri culturale de valoare exceptionala.
Clasare – Procedura de stabilire a bunurilor culturale mobile care fac parte din categoriile juridice ale patrimoniului cultural nafional mobil, fond si tezaur. Clasarea se va efectua pe baza unui raport de expertiza Intocmit de experfi acreditafi de Comisia Nafionala a Muzeelor si Colectiilor.
Client- O parte care angajeaza contractual un evaluator pentru serviciile de evaluare.
Cost de mlocuire – In general, este definit ca fiind costul curent al unui activ similar care ofera o utilitate echivalenta.
Cost de reconstruire – Costul curent de realizare a unei replici (copii) a unui activ.
Data raportului– Data la care se emite raportul de evaluare.
Documentul contractual – Acesta poate fi un contract de prestari servicii sau un contract de prestari servicii cu caracter general si comenzile ulterioare.
Drept de preemptiune – In cazul bunurilor culturale clasate In categoria “Tezaur”, precum si In cazul bunurilor ce formeaza Fondul Arhivistic National, Statul are dreptul de a achizitiona cu prioritate respectivele bunuri, la o valoare egala cu cea oferita de un cumparator decis.
Evaluator- O persoana fizica sau juridica ce are calitatea de evaluator autorizat In conditiile Ordonan|ei Guvernului nr. 24/2011 privind unele masuri In domeniul evaluarii bunurilor, aprobata prin Legea nr. 99/2013, cu modificarile ulterioare.
Fond Arhivistic National – Este alcatuit din documentele create de-a lungul timpului de catre organele de stat, organizatiile publice sau private economice, sociale, culturale, militare si religioase, precum si de catre persoanele fizice. Prin documente care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei se Intelege: acte oficiale si particulare, diplomatice si consulare, memorii, manuscrise, proclamatii, chemari, afise, planuri, schite, harti, pelicule cinematografice si alte asemenea marturii, matrice sigilare, precum si Inregistrari foto, video, audio si informatice, cu valoare istorica, realizate In tara sau de catre creatori romani In strainatate.
Inlocuirea unui obiect vechi cu unul nou (de la vechi la nou) – se refera la costul de achizitie al aceluiasi element sau, daca acesta nu este disponibil, al unui element de acelasi fel si In aceeasi stare, de pe piata de vanzare cu amanuntul a obiectelor de arta noi.
Mijloc fix- Orice imobilizare corporala, care este detinuta pentru a fi utilizata In productia sau In livrarea de bunuri sau In prestarea de servicii, pentru a fi Inchiriata tertilor sau In scopuri administrative, daca are o durata normala de utilizare mai mare de un an si o valoare mai mare decat limita stabilita prin Hotararea Guvernului.
Pret de adjudecare licitatie – Pretul care reprezinta ultima propunere acceptata In cadrul unei licitatii publice; poate include sau nu onorarii sau comisioane.
Pret de pornire licitatie – Pretul de la care porneste licitatia publica. In cazul licitatiei traditionale, pretul de adjudecare nu poate fi mai mic decat pretul de pornire, care reprezinta astfel, pretul minim de vanzare a bunului. In cazul licitatiei olandeze, In cazul In care pretul de pornire nu este oferit, licitatorul poate cere un pret inferior
Proprietate mobiliara – Un concept legal care se refera la toate drepturile, interesele si beneficiile ce deriva din dreptul de proprietate asupra obiectelor, altele decat proprietatea imobiliara. In anumite tari, obiectele proprietatii mobiliare sunt numite In mod legal bunuri mobile pentru a se deosebi de proprietatea imobiliara care se poate referi, fie la dreptul real imobiliar, fie la proprietatea imobiliara. Obiectele din categoria bunurilor mobile pot fi corporale, cum ar fi bunurile mobile corporale sau necorporale, cum ar fi o creanta sau un brevet de inventie. Obiectele din categoria bunurilor mobile corporale nu sunt anexate In permanenta proprietatii imobiliare si In general sunt caracterizate prin caracterul lor mobil.
Reproducere – este o copie a obiectului original, cat mai apropiata de originalul In ceea ce priveste natura, calitatea si vechimea materialelor, Insa creata prin metodele moderne de realizare.
Restaurare – Disciplina care se ocupa cu restabilirea semnificatiei originale a operei pierduta partial sau estompata In timp si consolidarea suportului, In cel mai deplin respect fata de autenticitatea si integritatea obiectului, care trebuie transmisa asa cum a fost creata de autor.
Specialist- expert acreditat de Comisia Nationala a Muzeelor, specialist din cadrul muzeelor, specialist din cadrul caselor de licitatii, practician al pietei de arta, membru al Asociatiei Expertilor si Evaluatorilor de Arta din Romania, etc.
Utilizator desemnat – Clientul sau orice alta persoana fizica sau juridica careia i se acorda de catre evaluator, In scris, dreptul de a utiliza, in anumite conditii, raportul de evaluare. De exemplu, in cazul unui raport de evaluare angajat si platit de catre un client pentru a fi utilizat In legatura cu contractarea unui Tmprumut de la o banca, banca respectiva poate fi un utilizator desemnat al raportului.
Vanzare prin acord privat – O vanzare negociata si tranzacfionata Intre persoane si nu prin licitafie publica sau prin alta metoda. In general, preful de vanzare platit Intr-o vanzare prin acord privat este cunoscut numai de parfile care participa la tranzacfie. A se vedea si pref de licitafie, pref de lichidare a stocului.
Vanzare publica – O vanzare tranzactionata In cadrul unei licitatii publice sau prin intermediul unui operator cultural care asigura transparenta preturilor tranzactiilor efectuate.
Stabilirea termenilor de referinta ai evaluarii
9.1 Identificarea evaluatorului si a competenfei acestuia
Evaluatorul trebuie sa aiba specializarea Evaluarea bunurilor mobile (EBM).
9.2 Identificarea clientului si a oricaror alp utilizatori desemnaty
(1) Se vor preciza conditiile In care alfi utilizatori desemnafi vor putea utiliza raportul de evaluare, respectiv conditiile In care alte persoane pot avea acces la raportul de evaluare. Aceste conditii pot include limitarea sau excluderea asumarii raspunderii evaluatorului fafa de un utilizator desemnat sau fafa de o persoana care are acces la raportul de evaluare, referiri la adecvarea scopului evaluarii fafa de interesele unui utilizator desemnat sau ale unei persoane care poate avea acces la raportul de evaluare, respectarea termenilor de confidenfialitate sau altele.
(2) Utilizatorii desemnafi, alte persoane care pot avea acces la raportul de evaluare, precum si conditiile menfionate In paragraful anterior pot fi identificate si menfionate In sectiunea privind restrictiile aplicabile utilizarii, difuzarii si publicarii raportului de evaluare.
(3) Persoana care primeste o copie a unui raport de evaluare nu devine un utilizator desemnat decat In cazul In care este autorizata de catre evaluator si identificata explicit ca utilizator desemnat.
(4) Persoana care primeste o copie a unui raport de evaluare fara sa fi fost identificata de catre evaluator ca utilizator desemnat sau ca persoana care poate avea acces la raportul de evaluare, sau fara a avea atributii legale sau reglementate In legatura cu respectivul
raport de evaluare, nu poate fi considerata ca utilizator desemnat al raportului de evaluare In sensul acestui Indrumar si nu este Indreptafita la niciun fel de pretenfie fafa de evaluator.
9.3 Scopul evaluarii;
(1) SEV 101 si SEV 220 dau exemple de astfel de scopuri ale evaluarii.
9.4 Identificarea bunurilor mobile supuse evaluarii:
(1) Diversitatea bunurlor culturale mobile nu permite o abordare unitara a criteriilor de identificare. Totusi, In cele mai multe cazuri, un minim de informatii de identificare trebuie sa cuprinda: tipul bunului cultural, denumirea sau descrierea, dimensiunile, tehnica si materialul, atelierul sau artistul, vechimea, starea de conservare, inscriptiile (semnatura, poanson, incizie etc).
(2) Este necesara chestionarea autenticitatii bunului cultural evaluat, datorita raspandirii reproducerilor dupa bunuri culturale celebre (reproduceri de tablouri ale pictorilor celebri, reproduceri ale bunurilor de arta decorativa ale atelierelor celebre, reproduceri ale antichitatilor, monedelor vechi, marcilor filatelice etc.), facute cu scopul de a oferi pe piata o alternativa mai ieftina. De multe ori aceste reproduceri pot fi Inselatoare pentru cineva nespecializat, de aceea recomandarea este de a apela la asistenta unui specialist pentru a stabili cat mai exact apartenenta la un artist, scoala sau atelier, vechimea si caracteristicile bunului cultural evaluat.
(3) Identificarea interventiilor de restaurare ale bunului cultural se reflecta In starea lui de conservare. Restaurarea este facuta, de obicei, de catre un expert-restaurator, dar pot exista cazuri In care exista interventii asupra bunului cultural facute de nespecialisti. Recomandarea este de a se apela la asistenta unui specialist pentru a stabili cat mai exact starea de conservare a bunului cultural evaluat.
(4) Identificarea bunurilor culturale mobile evaluate pe amplasament (instalate), implica, suplimentar, localizarea bunurilor prin adresa postala si/sau prin descrierea legala sau prin alte referinte asemanatoare.
(5) Este necesara identificarea masurii In care bunul cultural este atasat la alte active (de exemplu, vitralii) sau este integrat cu acestea (de exemplu, fresca). In aceste cazuri trebuie sa se precizeze In mod clar ce se include sau ce se exclude din evaluare.
(6) Este necesara identificarea oricaror documente (cum ar fi certificate de clasare, rapoarte de expertiza, cataloage de expozitii, publicatii, monogratii) care reproduc sau se refera la bunul evaluat.
(7) Daca sunt evaluate bunuri destinate sa furnizeze servicii sau utilitafi unei constructii, care In mod normal sunt incluse In proprietatea imobiliara, iar scopul evaluarii solicita ca aceste elemente sa fie evaluate separat, se va include o precizare privind efectul firesc al includerii valorii acestora In valoarea proprietatii imobiliare si faptul ca ar putea sa nu fie valorificate separat.
(8) Identificarea bunurilor culturale din patrimoniul institutional se face pe baza informatiilor contabile si pe baza documentelor de gestiune (fise de inventar etc.).
9.5 Tipul valorii
9.6 Data evaluarii
(1) In completarea cerintelor cuprinse In SEV 101, referitor la data evaluarii, aceasta poate sa nu fie menfionata In mod expres In documentele contractuale care se refera la evaluari ce vor fi elaborate In baza unor comenzi viitoare (cum este cazul contractelor de prestari servicii de evaluare Incheiate cu institutiile de credit). Documentele contractuale trebuie Insa sa indice intervalul de timp In care urmeaza sa se emita raportul de evaluare si data de la care decurge acest termen.
(2) Data evaluarii nu poate fi ulterioara datei raportului.
9.7 Documentarea pentru elaborarea evaluarii;
Desi, in cele mai multe evaluari, pot fi aplicate ipoteze si ipoteze speciale, evaluatorul va dovedi prudenfa In preluarea lor prin copiere din alte texte, fara o personalizare adecvata cu evaluarea efectuata.
(3) In cazul In care un client solicita o evaluare pe baza unei ipoteze pe care evaluatorul o considera ca fiind nerealista, acesta trebuie sa refuze furnizarea serviciilor de evaluare.
(4) Daca bunul cultural este atasat la alte active sau este integrat cu acestea, trebuie precizate orice ipoteze sau ipoteze speciale necesare care se refera la disponibilitatea oricaror active complementare.
(5) Cand inspecfia este limitata (inspectie partiala, esantionare sau analiza de tip ..desktop” – de birou) trebuie emise ipoteze privind bunurile care nu au fost inspectate.
(6) Trebuie precizate premisele valorii, precum si ipotezele speciale care descriu conditia si situatia In care bunurile culturale sunt oferite pe piafa, cum ar fi:
9.9 Restrictii de utilizare, difuzare sau publicare;
9.10 Declararea conformitatii evaluarii cu standardele de evaluare aplicabile m Romania, sau explicarea cauzei neconformitštii;
9.11 Descrierea raportului.
Culegerea si analiza datelor
Clasificarea si descrierea bunurilor mobile
3 Ipoteza este adeseori legata de o limitare a ariei investigatiilor care ar putea fi intreprinse de catre evaluator.
4 O ipoteza speciala este formulata in situatia In care ipoteza presupune fapte care difera de cele existente la data evaluarii. Include situajiile in care sunt formulate ipotezele privind un eveniment viitor.
evaluat, importanta sa artistica, istorico-documentara, einografica, stiintifica sau tehnica si caracteristicile importante ale respectivei categorii. Descrierea bunului cultural se va face intr-un mod simplu, nivelul de detaliere trebuind sa asigure o buna Intelegere de catre cititor5.
Culegerea datelor
(1) date despre categoria bunului cultural (procedeul de identificare fiind cunoscut ca macroidentificare). Aceste date sunt cele despre tipologia bunului cultural;
(2) date despre bunul cultural evaluat (procedeul de identificare fiind cunoscut ca microidentificare), focalizate pe identificarea caracteristicilor specifice ale bunului; includ, fara a se limita la acestea: artistul, scoala sau atelierul, tehnica si materialul, dimensiunile, vechimea, inscriptiile (semnatura, poanson, incizii, etc.), apartenenta la o colectie, clasarea In Patrimoniul National Cultural Mobil, precum si alte informatii considerate a fi relevante pentru participantii pe piata;
(3) date despre piata specifica sunt colectate, de obicei, la nivel national, dar, In functie de tipul bunului cultural evaluat, datele pot fi colectate si la nivel international. Aceste date surprind aspecte din domeniile social, cultural, economic6, sau administrativ7, care pot influenta valoarea bunurilor culturale evaluate si reprezinta o baza pentru analiza pietei specifice, explicarea rezultatelor si concluzia finala asupra valorii;
(4) date despre alte bunuri culturale, comparabile cu bunurile culturale evaluate. Datele colectate pot include, fara a se limita la acestea, informatii despre bunuri culturale comparabile vandute sau Inchiriate sau oferite spre vanzare sau Inchiriere, informatii privind costurile de restaurare, comisioanele operatorilor economici care intermediaza comertul cu bunuri culturale mobile, etc.
5 Cand este cazul, pot fi utilizate si fotogratii.
6 De exemplu, cererea pe piata internationala pentru bunuri culturale ce provin dintr-o anumita regiune poate diferi profund de cererea de pe
piata interna.
7 De exemplu, taxele vamale si costurile de transport mari pot limita piata potentiala pentru un bun cultural.
1) sa identifice categoria careia ii apartine bunul cultural evaluat si sa evidentieze caracteristicile specifice categoriei;
(2) sa delimiteze aria piefei specifice categoriei, rafionamentul folosit trebuind sa fie prezentat In raport;
(3) sa analizeze cererea, oferta si tipul de piata la data evaluarii;
(4) sa analizeze, acolo unde este cazul, efectul schimbarilor care vor afecta relafia dintre cerere si oferta, precum si oferta competitiva viitoare respectiv cererea probabila viitoare.
Aplicarea abordarilor In evaluare
depinde de tipul de bun cultural, de utilizarea desemnata a evaluarii, de premisele valorii, de
calitatea si cantitatea datelor disponibile pentru analiza.
Abordarea prin piata In cazul evaluarii bunurilor culturale
vanzarilor) este o abordare In evaluare care ofera o indicatie asupra valorii prin compararea
bunului subiect cu bunuri identice sau similare, al caror pref este cunoscut. .
– tehnica identificarii (potrivirii) directe;
– tehnica asimilarii.
Abordarea prin venit m cazul evaluarii bunurilor culturale
In mod normal, abordarea prin venit nu este practica pentru evaluarea majoritatii bunurilor culturale mobile.
Abordarea prin cost in cazul evaluarii bunurilor culturale
In mod normal, abordarea prin cost nu este practica pentru evaluarea majoritatii bunurilor culturale mobile.
Analiza rezultatelor si concluzia asupra valorii
Raportare
(1) Identificarea bunurilor mobile supuse evaluarii va include:
(2) Ipoteze si ipoteze speciale
Ipotezele si ipotezele speciale trebuie grupate si prezentate Intr-o secfiune distincta a raportului de evaluare.
(3) Rezultatul evaluarii
(5) Data raportului de evaluare
Data evaluarii nu poate fi ulterioara datei raportului.